Wat doet Xzellent?
Xzellent is actief op het gebied van management in algemene zin en HRM in het bijzonder. We werken in diverse sectoren en voor grote organisaties. Hieronder staan enkele korte casebeschrijvingen van recente activiteiten.
Managementontwikkeling bij een datacommunicatiebedrijf
Bij een internationaal opererend datacommunicatiebedrijf ontwikkelde Xzellent een maatwerktraining Managementskills voor het middenkader. Vooraf werden bij de betreffende managers in een developmentcenter de ‘gaps’ vastgesteld tussen het actuele en gewenste competentieniveau. Deze resultaten dienden mede als input voor het trainingstraject.
De training leverde opzienbarende resultaten op. Op vrijwel alle fronten was verbetering zichtbaar binnen de afdelingen waarvoor de managers verantwoordelijk waren. Concreet betekende dit:
- Verbeterde aansturing van teams
- Meer eigenaarschap en initiatief bij leidinggevenden
- Betere communicatie tussen afdelingen
- Verhoging van de medewerkerstevredenheid
- Duidelijkere prioriteiten en efficiëntere werkprocessen
Inmiddels heeft Xzellent meerdere Management Development-trajecten voor deze organisatie opgezet, gericht op zowel het midden- als hogere kader (ook internationaal). Naast trainingstrajecten worden ook 360-graden-feedbackmetingen en coaching ingezet. Bovendien adviseert Xzellent de top van het bedrijf bij (strategische) HRM-activiteiten.
Cultuuromslag bij een grote gemeente
Een van de belangrijkste doelen bij deze opdracht was het vergroten van de resultaatgerichtheid en klantgerichtheid binnen de organisatie. In samenwerking met Xzellent zijn gemeentebreed bijeenkomsten georganiseerd, waarbij alle medewerkers actief zijn betrokken bij het formuleren van nieuwe kerncultuurbegrippen.
Deze kerncultuurbegrippen zijn:
- Herkenbaar en eenduidig gedefinieerd voor alle medewerkers
- Gekoppeld aan duidelijke gedragsindicatoren
- Opgenomen in de vernieuwde beoordelingssystematiek
Voor het management is daarnaast een speciaal management-developmenttraject ontwikkeld en uitgevoerd, om leidinggevenden te ondersteunen in het realiseren van de gewenste cultuuromslag.
Invoeren performance- en competentiemanagement bij een productiebedrijf
Een internationaal productiebedrijf in de metaalsector wilde de inzet en resultaten van haar medewerkers beter meetbaar maken. In een door Xzellent georganiseerde managementbijeenkomst — met deelname van de internationale topdirectie — werden gezamenlijke keuzes gemaakt voor de opzet van een nieuwe systematiek.
Naar aanleiding van deze bijeenkomst ontwikkelde Xzellent de nieuwe systematiek, onder meer bestaande uit competenties. De nieuwe systematiek is tijdens workshops voorgelegd aan alle leidinggevenden, die op deze wijze nog hun input konden leveren ter verbetering. Xzellent ondersteunde vervolgens bij de implementatie, waaronder:
- Het opstellen van de beoordelingsregeling
- De koppeling met de bonussystematiek
- Het gebruik van de systematiek in gespreksvoering
- Training van alle leidinggevenden op alle niveaus in het voeren van beoordelings- en ontwikkelgesprekken
Daarnaast volgen leidinggevenden inmiddels een training Effectief Leidinggeven of nemen zij deel aan een Management Development-traject, gericht op het verder versterken van hun leiderschapsvaardigheden.
Kwaliteitsmanagement en Resultaatgericht Management bij een universiteit
Voor een internationaal goed bekend staande faculteit van een Nederlandse universiteit startte Xzellent een intensief kwaliteitsmanagementprogramma. Xzellent verzorgde de kick-offmeetings, de performance en benodigde competenties werden in kaart gebracht. Concrete doelen werden (in overleg met de medewerkers) opgesteld, en gezamenlijk gemonitored. De hoofden ondersteunden elkaar tijdens meerdere bijeenkomsten per jaar in het bereiken van hun doelstellingen. Daarnaast werd voor deze groep een training Resultaatgericht Management georganiseerd.
De resultaten en structurele verbeteringen:
- Resultaatgericht werken is de nieuwe norm binnen de faculteit
- Kwaliteitsbewustzijn is verankerd in de dagelijkse praktijk
- Er vinden regelmatig kwaliteitsenquêtes plaats onder klanten
- Iedere zes maanden wordt er een gezamenlijke kwaliteitsdag georganiseerd, onder voorzitterschap van Xzellent
Het werken aan het gezamenlijke kwaliteitsniveau is hiermee een continu proces geworden, gedragen door zowel leidinggevenden als medewerkers.
De coaches worden gecoacht bij een gemeente
Het CWI van een grote gemeente wilde haar coaches helpen bij het coachen van medewerkers op competenties. Aanleiding was het invoeren van het vernieuwde functieprofiel waaraan de medewerkers moesten gaan voldoen.
De Xzellent-professionals coachten de leidinggevenden en de coaches in het voeren van motiverende coachingsgesprekken, in combinatie met gerichte training. De focus lag op het voeren van motiverende coachingsgesprekken, passend bij de nieuwe functiestandaarden.
De aanpak bestond onder meer uit:
- Coaching en training in het voeren van motiverende coachingsgesprekken
- Iedere leidinggevende en coach ontving een coachingsmap van Xzellent met daarin de belangrijkste stappen binnen het coachingsproces
- Doorlopende begeleiding en ondersteuning van leidinggevenden en coaches op basis van een structurele samenwerking
Inmiddels is met de opdrachtgever afgesproken om de ondersteuning van leidinggevenden en coaches continu voort te zetten, zodat de kwaliteit van coaching duurzaam wordt geborgd binnen de organisatie.
Verzuimaanpak binnen een zorginstelling
Een grote zorginstelling met bijna 3000 medewerkers wilde het verzuim terugdringen. Op basis van de analyses die de organisatie zelf al had gemaakt stelde Xzellent in nauwe samenwerking met de opdrachtgever en de bedrijfsartsen een trainingsprogramma op voor alle leidinggevenden.
In een tweedaags programma, waarin alle drie de partijen een actieve rol hadden, werden ruim 150 leidinggevenden getraind en geënthousiasmeerd. De training richtte zich op het voeren van effectieve gesprekken rondom verzuim, zoals:
- Telefonische ziekmeldingsgesprekken
- Verzuimgesprekken
- Hersteldgesprekken
- Re-integratiegesprekken
De aanpak heeft zichtbaar resultaat opgeleverd:
- Het verzuimpercentage is sterk gedaald
- Leidinggevenden zijn zelfverzekerder en vaardiger in het omgaan met verzuimsituaties
Xzellent verzorgt inmiddels jaarlijks trainingen voor deze organisatie, onder andere in het voeren van functioneringsgesprekken. Deze structurele aanpak draagt bij aan een duurzame inzetbaarheid van medewerkers en versterkt het leiderschap binnen de zorginstelling.
Training, coaching en developmentcenters bij een bank
Bij een grote Nederlandse bank worden op continue basis managers en coördinatoren getraind op het gebied van managen, leidinggeven en coachen. Xzellent ondersteunt de organisatie op diverse manieren bij het versterken van leiderschaps- en ontwikkelcapaciteiten.
Een belangrijk onderdeel hiervan zijn de developmentcenters, die Xzellent afneemt om de ‘gap’ tussen het huidige en het gewenste competentieniveau vast te stellen bij medewerkers die actief werken aan hun persoonlijke ontwikkeling.
De ondersteuning bestaat onder meer uit:
- Gerichte trainingen voor managers en coördinatoren op het gebied van leidinggeven, coachen en managen
- Developmentcenters voor inzicht in persoonlijke ontwikkelbehoeften
- 360-graden-feedbackmetingen ter versterking van zelfinzicht
- Persoonlijkheidsvragenlijsten als onderdeel van individuele coachingstrajecten
De aanpak van Xzellent kenmerkt zich door:
- Een persoonlijke, resultaatgerichte benadering
- Een sterke visie op ontwikkeling, waarbij medewerkers worden verleid tot leren en eigenaarschap nemen over hun ontwikkeling
- Zichtbare gedragsverandering die leidt tot direct meetbaar resultaat binnen de organisatie
Ben je benieuwd hoe we jouw organisatie kunnen ondersteunen? Bel dan 0800 - 444 5 666 voor een vrijblijvend gesprek met een van onze adviseurs of stel hier je vraag.